-
Strona Główna  -  Rejestr zmian  -  Statystyka  -  Redakcja  -  
-
- -
Żłobek Miejski w Legionowie
ul. ppłk. E. Dietricha 1
05-120 Legionowo
tel. (0-22) 774-56-22
fax: (0-22) 784-11-35
e-mail: bajami@interia.pl
Zdrowo jemy
Dwujęzyczne dzieci Dwujęzyczne dzieci - Certyfikat Musical babies Certyfikat Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy Chrońmy dzieci Bezpieczny i Przyjazny Żłobek
Strona Główna

Dla rodziców

Rozwój wzroku i wyobraźni przestrzennej dziecka

-
Wersja do drukudruk
Rozwój wzroku i wyobraźni przestrzennej dziecka



Kiedy dziecko się rodzi rozróżnia jedynie ciemne i jasne barwy oraz niewyraźne plamy. Jednak pół roku później z zaciekawieniem ogląda guziki w bluzce mamy i szlaczek na tapecie przy swoim łóżeczku. Choć wzrok dziecka rozwija się w zawrotnym tempie, to ważne, by go w początkowych trzech miesiącach życia po prostu nie przestymulowywać. Po tym okresie natomiast warto wiedzieć, jak pomóc maluszkowi w rozwijaniu wzroku.

Noworodek musi się uczyć widzenia, gdyż na początku nie umie jeszcze przetwarzać obrazów. Początkowo spostrzega jedynie ruch, zwłaszcza powolny. Zauważa raczej plamy, niż konkretne przedmioty. Najlepiej rozwinięte jest u niego tzw. widzenie peryferyjne, to znaczy że wyraźniej widzi to, co znajduje się z boku, niż w centrum pola widzenia. Dodatkowo najwyraźniej dostrzega to, co oddalone do 75 cm. Tak więc jeśli staniesz w drzwiach pokoju i pomachasz mu ręką, to nie zareaguje, gdyż po prostu tego nie zobaczy. Jeśli bierzesz maluszka na ręce, to postaraj się, by twoja twarz znajdowała się 20-30 cm od twarzy dziecka, ponieważ to dla niego najlepsza odległość. W związku
z tak niską ostrością wzroku, w początkowym okresie dziecko nie potrzebuje wielu zabawek,
a najlepszym „przedmiotem” do patrzenia będzie dla niego twarz mamy i taty. Noworodek z wielką uwagą wpatruje się w twarze swoich rodziców. Dlatego warto podczas zbliżania twarzy do niego robić różne miny typu „dzióbek”, mrugać oczami, zamykać i otwierać oczy. Pozwoli to nie tylko na rozwój widzenia maluszka, ale także na tworzenie z nim więzi. Na koniec tego okresu można powiesić przy łóżku maleństwa 2-3 czarno- białe proste obrazki, gdyż są to wówczas dla niego najbardziej atrakcyjne kolory.

Począwszy od 3 miesiąca życia dziecko zaczyna dostrzegać mocne barwy: żółty, zielony, czerwony. Pastelowe natomiast zacznie widzieć pod koniec 4 miesiąca. W tym okresie znacząco wyostrza się jego widzenie i widzi już dokładnie kropki na bluzce, czy mały groszek na talerzyku. To w tym czasie można już zacząć oglądać z dzieckiem kolorowe książeczki. Zaczynamy od prostych zawierających czarno- białe obrazki. Dopiero po 4 miesiącu wprowadzamy książeczki z większą ilością barw. Wtedy także można powiesić malcowi kolorową karuzelkę nad łóżeczkiem. W tym czasie zapoznajemy smyka z różnymi fakturami i kształtami, dając w jego ręce przedmioty miękkie i twarde, chropowate i gładkie.

Między 6. a 12 miesiącem najlepszymi zabawkami dla dziecka są klocki o różnych kształtach i kolorach. W tym okresie warto bawić się z maluszkiem w budowanie różnorodnych wież, czy szeregowanie od najmniejszego do największego. Można również oglądać z dzieckiem zdjęcia i poszukiwać z nim konkretnych szczegółów. Jeśli kilka razy powtórzymy szukanie tego samego szczegółu, wówczas dziecko będzie już pamiętało i umiało wskazać dany przedmiot czy osobę.

W kolejnym okresie, pomiędzy 12, a 24 miesiącem następuje bardzo intensywny czas rozwoju ruchowego. W tym czasie dziecko wspina się na meble, pokonuje różne przeszkody. Dzięki temu również rozwija się jego wzrok i orientacja przestrzenna. Najbardziej rozwijającą zabawką w tym okresie jest sorter, czyli pudełko z otworami o różnych kształtach i dopasowanymi do nich klockami, które trzeba wkładać do odpowiednich otworów. Warto również bawić się z dzieckiem w poszukiwaczy skarbów. Sypiemy wówczas kaszę do miski i wkładamy do niej kilka małych kolorowych przedmiotów. Malec ma odszukać wszystkie przedmioty, np.trójkąt, piłeczkę czy klocek. Ta zabawa rozwija jego wyobraźnię i zmysł dotyku.

Po ukończeniu 24 miesiąca dziecko potrafi już swobodnie wskazywać kolory i kształty, które mu wymienisz. Ma też wielką potrzebę odtworzenia rzeczywistości, dlatego bardzo chętnie rysuje. Lubi wówczas wykonywać konkretne zadania, np.narysuj czerwoną miseczkę czy zielone pudełko. Wkrótce też będzie gotowe na samodzielne nazywanie kolorów i kształtów. W tym czasie warto stawiać na wspólne układanie kilkuelementowych puzzli, co wspomaga zarówno rozpoznawanie kolorów, jak i kształtów. Maluch chętnie będzie się wówczas bawił naklejając naklejki w książeczkach, które będzie musiał odnaleźć wg określonego kształtu. Pozwoli to więc ćwiczyć jego pamięć i wyobraźnię przestrzenną.

Pamiętajmy, aby na ćwiczenia wykorzystywać zwykłe codzienne sytuacje, opowiadając przy tym o różnych kształtach i kolorach. Tak więc można liczyć czerwone samochody w trakcie jazdy do żłobka, kroić ciasto po wspólnym upieczeniu go na kwadraty, pizzę na trójkąty, sortując ubranka, zabawki czy buty wg kolorów. Właśnie w ten sposób dziecko najszybciej się uczy i miło spędza czas ze swoimi rodzicami!

Opracowała Beata Maculewicz
Pedagog żłobka





 
Wytworzył: brak danych, data: brak danych
Wprowadził: Barbara Mierzejewska, data: 10.03.2019 r., godz. 21.11
Ostatnia aktualizacja: Barbara Mierzejewska, data: 10.03.2019 r., godz. 21.11
Liczba odwiedzin: 23