-
Strona Główna  -  Rejestr zmian  -  Statystyka  -  Redakcja  -  
-
- -
Żłobek Miejski w Legionowie
ul. ppłk. E. Dietricha 1
05-120 Legionowo
tel./fax: (22) 774-56-22
e-mail: bajami@interia.pl
Zdrowo jemy
Dwujęzyczne dzieci Dwujęzyczne dzieci - Certyfikat Musical babies Certyfikat Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy Chrońmy dzieci Bezpieczny i Przyjazny Żłobek
Strona Główna

Poradnik

Jak dobrze wychowywać dziecko

-
Wersja do drukudruk
Jak dobrze wychowywać dziecko
  • Co zrobić, jak się zachować, gdy dziecko odmawia wykonania polecenia i jak temu zapobiegać. Ważne jest, aby dziecku okazać troskę, uwagę i szacunek, uczyć podejmowania decyzji poprzez np. stawianie ograniczonego wyboru np. czy chcesz zabrać do żłobka dzisiaj misia, czy samochodzik? Możesz zabrać jedną zabawkę.
  • Zachęcając dziecko do współpracy wiele czynności na początku wykonujemy razem np. po spacerze myjemy rączki, po kolacji myjemy ząbki, razem sprzątamy zabawki, jak najczęściej chwaląc i dziękując dziecku, że tak ładnie np. poukładało zabawki lub ubranko. Podkreślamy, że nasza uwaga, śmiech, akceptacja jest dla dziecka najważniejszą nagrodą. Dziecko jest chętne do współpracy, jak każdy lubi być chwalone i nagradzane.
  • Ucząc obowiązków nie wyręczamy dzieci np. nakładając im buciki, pokazujemy jak i trochę pomagamy, mówiąc jednocześnie co robimy.
  • W wychowywaniu dzieci ważne jest dawanie dobrego przykładu i wyciąganie konsekwencji, dajemy też szansę na doświadczenie przez dziecko naturalnych konsekwencji np. jeżeli podarłeś książeczkę, wyrzucamy ją do śmieci, nie będziesz jej miał, nie kupimy zaraz następnej. Konsekwencje logiczne to np. utrata zabawki na jakiś czas, gdy dziecko nie właściwie się nią posługuje np. rzuca samochodem, mówimy: jeśli nie przestaniesz rzucać samochodem zabiorę ci go, po czym konsekwentnie zabieramy samochód odstawiając w miejsce niedostępne, określając czas kiedy dziecko ponownie go dostanie, po obietnicy, że nie będzie znów tego robiło. Konsekwencje wyciągamy za każdym razem, gdy złe zachowanie się powtarza. Nie ustępujemy dziecku tzw. „świętego spokoju”, gdy się złości i tupie, możemy powiedzieć „ja też jestem zła, że tak się zachowujesz”.
  • Gdy dziecko jest małe, konsekwencje powinny być częste, natychmiastowe i krótkie, po ich wyciągnięciu dziecko ma czyste konto, może na nowo eksperymentować, nie wypominamy złego zachowania, nie gderamy, nie wyśmiewamy, nie raniąc poczucia godności dziecka. Pokazujemy co jest dobre, a co złe. W ten sposób czyniąc świat bezpieczny i przewidywalny, stawiamy drogowskazy ucząc jak dojść do celu.
  • Co zrobić, jak się zachować, gdy dziecko odmawia wykonania polecenia i jak temu zapobiegać. Ważne jest, aby dziecku okazać troskę, uwagę i szacunek, uczyć podejmowania decyzji poprzez np. stawianie ograniczonego wyboru np. czy chcesz zabrać do żłobka dzisiaj misia, czy samochodzik? Możesz zabrać jedną zabawkę.

  • Zachęcając dziecko do współpracy wiele czynności na początku wykonujemy razem np. po spacerze myjemy rączki, po kolacji myjemy ząbki, razem sprzątamy zabawki, jak najczęściej chwaląc i dziękując dziecku, że tak ładnie np. poukładało zabawki lub ubranko. Podkreślamy, że nasza uwaga, śmiech, akceptacja jest dla dziecka najważniejszą nagrodą. Dziecko jest chętne do współpracy, jak każdy lubi być chwalone i nagradzane.

  • Ucząc obowiązków nie wyręczamy dzieci np. nakładając im buciki, pokazujemy jak i trochę pomagamy, mówiąc jednocześnie co robimy.

  • W wychowywaniu dzieci ważne jest dawanie dobrego przykładu i wyciąganie konsekwencji, dajemy też szansę na doświadczenie przez dziecko naturalnych konsekwencji np. jeżeli podarłeś książeczkę, wyrzucamy ją do śmieci, nie będziesz jej miał, nie kupimy zaraz następnej. Konsekwencje logiczne to np. utrata zabawki na jakiś czas, gdy dziecko nie właściwie się nią posługuje np. rzuca samochodem, mówimy: jeśli nie przestaniesz rzucać samochodem zabiorę ci go, po czym konsekwentnie zabieramy samochód odstawiając w miejsce niedostępne, określając czas kiedy dziecko ponownie go dostanie, po obietnicy, że nie będzie znów tego robiło. Konsekwencje wyciągamy za każdym razem, gdy złe zachowanie się powtarza. Nie ustępujemy dziecku tzw. „świętego spokoju”, gdy się złości i tupie, możemy powiedzieć „ja też jestem zła, że tak się zachowujesz”.

  • Gdy dziecko jest małe, konsekwencje powinny być częste, natychmiastowe i krótkie, po ich wyciągnięciu dziecko ma czyste konto, może na nowo eksperymentować, nie wypominamy złego zachowania, nie gderamy, nie wyśmiewamy, nie raniąc poczucia godności dziecka. Pokazujemy co jest dobre, a co złe. W ten sposób czyniąc świat bezpieczny i przewidywalny, stawiamy drogowskazy ucząc jak dojść do celu.
  •  
    Wytworzył: Barbara Mierzejewska, data: brak danych
    Wprowadził: Barbara Mierzejewska, data: 01.09.2012 r., godz. 22.25
    Ostatnia aktualizacja: Barbara Mierzejewska, data: 01.09.2012 r., godz. 22.25
    Liczba odwiedzin: 688