-
Strona Główna  -  Rejestr zmian  -  Statystyka  -  Redakcja  -  
-
- -
Żłobek Miejski w Legionowie
ul. ppłk. E. Dietricha 1
05-120 Legionowo
tel. (0-22) 774-56-22
fax: (0-22) 784-11-35
e-mail: bajami@interia.pl
Zdrowo jemy
Dwujęzyczne dzieci Dwujęzyczne dzieci - Certyfikat Musical babies Certyfikat Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy Chrońmy dzieci Bezpieczny i Przyjazny Żłobek
Strona Główna

Poradnik

Wczesne pobudzanie dzieci w wieku od 16 do 19 miesięcy

-
Wersja do drukudruk
Wczesne pobudzanie dzieci w wieku od 16 do 19 miesięcy

Wczesne pobudzanie dzieci w wieku od 16 do 19 miesięcy

Na tym etapie dzieci już potrafią chodzić, toteż należy im stwarzać różne okazje do ćwiczeń motorycznych:
  • Pomóż dziecku przemieszczać się na bosaka po różnego rodzaju powierzchniach, jak np.

  • - powierzchnia drewniana lub ceramiczna,
    - dywan
    - powierzchnia wyściełana jakimś materiałem lub bardzo miękka, tak aby dzieci, chodząc po nich, „zapadały się” w niej,
    - powierzchnia ziemi,
    - powierzchnia piasku.
  • Pomóż mu przemieszczać się po płaszczyznach pochyłych gładkich. Przy tej okazji doświadczy uczucia utraty równowagi, gdyż będzie musiało poruszać ciało do przodu, wspinając się, i do tyłu – schodząc, oraz ciągle równoważyć swój punkt ciężkości.

  • Pomóż mu wspinać się po schodach i schodzić z nich.

  • Pomóż mu mijać przeszkody.

  • Na podłodze narysuj formy geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt), pomiędzy którymi będzie się przemieszczało, obserwując je. Może się również przemieszczać po samej ich powierzchni (spacerując, na czworakach, przesuwając ręką), aby je poznać.

  • W trakcie kąpieli niech chwyci mydło i gąbkę i uczy się myć ręce, ramiona, brzuszek etc.

  • W odniesieniu do języka: pobudzaj dziecko do działania następującymi propozycjami:

  • - wymienianie imion znanych osób,
    - wymienianie nazw ubrań codziennego użytku,
    - wymienianie nazw ubranek,
    - wymienianie nazw produktów,
    - zwroty grzecznościowe: „cześć!”, „do widzenia!”.
  • Zacznij od prostych puzzli, np. znanych figur podzielonych na dwie części.

  • Zanim je przebierzesz do wyjścia, pokaż dwie lub trzy koszulki, a ono niech sobie wybierze tę, którą chce założyć. Wybór ten przyczyni się utwierdzania go
    w pozytywnej samoocenie.

  • Robiąc zakupy, pozwól, niech współpracuje i poniesie jakąś paczkę (początek współpracy).

  • Pamiętaj, że półtoraroczne niemowlę może się już obyć bez pieluch (najpierw tych, które używa w ciągu dnia).

  • Włącz muzykę, aby poruszało ciałem. Zachęcaj je do tańca, tańcząc razem z nim.

  • Zacznij mu pokazywać podstawowe czynności; np. powiedz:

  • - Teraz… pochylamy się.
    - Teraz… podnosimy ramiona.
    - Teraz… ruszamy głową.
  • Zabawa w pościg, np.: „uciekaj, uciekaj, bo cię złapię!”.

  • Naucz je włączać i wyłączać radio, telewizję, światło etc.

  • Jeśli masz komputer, posadź dziecko na kolanach i zachęć je do dotykania klawiatury.

  • Rozdaj kartki papieru gazetowego, aby je podarło lub zrobiło z nich kulki.

  • Zacznij zadawać pytania; np. pokazując grzebień, możesz zapytać: Co to jest? Jak się czeszesz? Uczeszesz mnie?

  • Jeśli zadzwonią znajomi albo rodzina, pozwól mu przysłuchiwać się rozmowie i brać w niej udział.

  • Wybierzcie się do sklepu z zabawkami i pozwól mu wybrać sobie zabawkę.

  • Razem kupcie roślinkę, niech nada jej nazwę; powiedz mu, że wspólnie będziecie
    o nią dbać, podlewać ją, czyścić liście, wystawiać na słońce etc.
  •  
    Wytworzył: brak danych, data: brak danych
    Wprowadził: Barbara Mierzejewska, data: 09.03.2013 r., godz. 08.56
    Ostatnia aktualizacja: Barbara Mierzejewska, data: 09.03.2013 r., godz. 08.56
    Liczba odwiedzin: 643