-
Strona Główna  -  Rejestr zmian  -  Statystyka  -  Redakcja  -  
-
- -
Żłobek Miejski w Legionowie
ul. ppłk. E. Dietricha 1
05-120 Legionowo
tel. (0-22) 774-56-22
fax: (0-22) 784-11-35
e-mail: bajami@interia.pl
Zdrowo jemy
Dwujęzyczne dzieci Dwujęzyczne dzieci - Certyfikat Musical babies Certyfikat Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy Chrońmy dzieci Bezpieczny i Przyjazny Żłobek
Strona Główna

Poradnik

CZEGO POTRZEBUJĄ NASZE DZIECI?

-
Wersja do drukudruk
CZEGO POTRZEBUJĄ NASZE DZIECI?
Zdrowa dieta

CZEGO POTRZEBUJĄ NASZE DZIECI?
Zdrowa dieta to podstawa

Niezdrowe odżywianie weszło nam w krew, a najbardziej narażone na jego zły wpływ są nasze dzieci. Nafaszerowane konserwantami jedzenie, fast foody, słodkie gazowane napoje kuszą kolorami i smakami, ale to nic innego jak „żywieniowe śmieci”.
Brak w nich niezbędnych do prawidłowego rozwoju składników odżywczych, a pełno niezdrowych zapychaczy i tłuszczów. Jak zatem ochronić dziecko przed pułapkami żywieniowymi?

Istotne niedobory

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie, prawie u połowy dzieci w wieku szkolnym występują niedobory witamin C, B12 oraz soli
i substancji mineralnych. Jednocześnie w ostatnich latach stale maleje spożycie mleka i jego przetworów, warzyw i owoców, nasion strączkowych i ziemniaków. Rośnie natomiast spożycie masła i innych tłuszczów, mięsa i wędlin oraz cukru i słodyczy.
Z innych badań wynika, że aż miliard mieszkańców Ziemi ma nadwagę. Co czwarte dziecko w Europie jest otyłe, a w Polsce w ciągu ostatnich 20 lat trzykrotnie wzrosła liczba dzieci
z nadwagą. Przeprowadzone w Polsce badania wykazały, że wśród uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych nadwaga występuje u około 6%, a otyłość u około 4% dzieci.

To jest potrzebne

Zawarte w mięsie, warzywach i w świeżych owocach witaminy to niezbędny element budulcowy organizmu. I tak np. witamina B1 wpływa na prawidłowy rozwój układu nerwowego i mięśniowego, B12 – układu nerwowego i wytwarzanie czerwonych krwinek, witamina A jest ważna dla wzroku i wzrostu, a witamina D odpowiada za budowanie zębów
i kości. Niedobory witamin w diecie dzieci mogą być przyczyną spadku odporności na infekcje, gorszego samopoczucia czy depresji oraz nieprawidłowego rozwoju wzrostu. Niewielkie braki witamin B1, B2, B6, C, niacyny, kwasu foliowego oraz znaczny niedobór witaminy A mogą nawet spowodować zaburzenia emocjonalne. Sposobem na to może być wspomaganie diety preparatami i innymi substancjami dostarczającymi organizmowi niezbędnych składników. Do takich należy np. CHELAFERR BIO-COMPLEX, który uzyskał tytuł innowacji roku 2008. Ten produkt firmy Olimp Labolatories został doceniony przez kapitułę ogólnopolskiego konkursu zorganizowanego przez miesięcznik „Forum Biznesu”.

Dlaczego dzieci tyją?

Bezpośrednią przyczyną tycia jest nadmierna w stosunku do zapotrzebowania podaż energii
z pożywienia, czyli nieprawidłowa dieta, obfitująca w tłuste, smażone potrawy, fast foody, słodycze, chipsy, kolorowe gazowane napoje, połączona z siedzącym trybem życia. Istotne jest nie tylko to ile, ale również co je dziecko. Poza wartością energetyczną powinniśmy również zwrócić uwagę na składniki odżywcze, jakie wprowadzamy z posiłkiem do diety dziecka. Dlatego też lepiej zamiast np. hamburgera, który ma wysoką wartość energetyczną, ale niską wartość odżywczą, zaproponować dziecku bułkę z ziarnami z kawałkami grillowanego kurczaka i warzywami. Dostarczymy dzięki temu błonnika, witamin
i składników mineralnych niezbędnych w diecie.


Konsekwencja nadwagi

U otyłych dzieci i młodzieży stwierdza się częstsze niż u ich zdrowych rówieśników występowanie poważnych problemów zdrowotnych. Do tych zaburzeń należą:
- zbyt szybkie tempo wzrastania i dojrzewania,
- wysoki poziom cholesteroli,
- cukrzyca,
- stłuszczanie wątroby,
- kamienica żółciowa,
- czasami również poważne choroby serca.

Rzadziej występujące powikłania to:
- bezdechy w czasie snu,
- nadciśnienie,
- powikłania ortopedyczne.

Ponadto spożywanie produktów typu fast food czy innego nafaszerowanego konserwantami jedzenia często przyczynia się do powstawania alergii. Nadwaga i otyłość u dzieci wywierają negatywny wpływ nie tylko na ich zdrowie, ale także samopoczucie. Znacznej otyłości często towarzyszą stany depresyjne oraz niska samoocena. Najlepszym lekarstwem na nadwagę jest zdrowe odżywianie oraz zmiana złych nawyków żywieniowych. Nauka żywienia trwa długo, wymaga dużej cierpliwości, a na efekt zwykle trzeba czekać.


WSKAZÓWKI DIETETYKÓW
- Wyeliminuj jedzenie typu fast food, słodkie gazowane napoje, chipsy czy batony.
- Ogranicz tłuste i słodkie pożywienie. Po prostu go nie kupuj.
- Dbaj o systematyczne posiłki, 4-5 dziennie.
- Ucz dziecko zasad prawidłowego odżywiania, dostosuj wiedzę do wieku dziecka.
- Sam jedz prawidłowo – rodzice są ważnym wzorem dla dziecka. Dziecko powinno jeść wspólnie z rodzicami podobne posiłki. Nie może być na osobnej, drastycznej diecie.
- Ogranicz siedzenie godzinami przed telewizorem lub komputerem.
- Powoli zwiększ aktywność fizyczną dziecka, wybierając sporty, które lubi – uprawiajcie je rodzinnie.
- Dbaj o to, by dietetyczne posiłki były ładne, kolorowe i smaczne.
- Nie kupuj słodyczy na drogę do szkoły lub przedszkola, na wycieczki.
- Zawsze sporządzaj zdrowe, smaczne posiłki do szkoły, zamiast dawać pieniądze na jedzenie.
- Rodzinne wypady do restauracji zastąp spacerem, wyprawą na basen czy rower.
- Pod żadnym pozorem nie krytykuj wyglądu dziecka – przyczynisz się do braku akceptacji wyglądu, a nawet psychogennych zaburzeń odżywiania w przyszłości.

 
Wytworzył: brak danych, data: brak danych
Wprowadził: Barbara Mierzejewska, data: 09.03.2013 r., godz. 09.16
Ostatnia aktualizacja: Barbara Mierzejewska, data: 09.03.2013 r., godz. 09.16
Liczba odwiedzin: 621