-
Strona Główna  -  Rejestr zmian  -  Statystyka  -  Redakcja  -  
-
- -
Żłobek Miejski w Legionowie
ul. ppłk. E. Dietricha 1
05-120 Legionowo
tel./fax: (22) 774-56-22
e-mail: bajami@interia.pl
Zdrowo jemy
Dwujęzyczne dzieci Dwujęzyczne dzieci - Certyfikat Musical babies Certyfikat Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy Chrońmy dzieci Bezpieczny i Przyjazny Żłobek
Strona Główna

Ulotka dla rodziców

Terapia integracji sensorycznej

-
Wersja do drukudruk
Terapia integracji sensorycznej
Czy moje dziecko potrzebuje tych zajęć?

Integracja sensoryczna to proces, w którym następuje organizacja dostarczanych do naszego mózgu wrażeń zmysłowych, tak aby mogły być wykorzystane w celowym działaniu. Jest to proces wspierający całe zachowanie i wszystkie czynności, jakie dany człowiek wykonuje.

Układ nerwowy odbiera bodźce poprzez różne zmysły: dotyk, smak, wzrok, słuch, węch a także zmysł równowagi, układ przedsionkowy oraz układ prioprioceptywny (zmysł orientacji ułożenia części własnego ciała). Aby dziecko mogło prawidłowo funkcjonować, wszystkie zmysły muszą odpowiednio działać i harmonijnie ze sobą współpracować. Zaburzenia w odbiorze i integrowaniu bodźców zmysłowych często prowadzą do pojawienia się zaburzeń w rozwoju poznawczym, ruchowym oraz zachowaniu dziecka.


Kiedy należy zgłosić się do terapeuty?
Najczęstsze objawy dysfunkcji integracji sensorycznej:

1. Nadmierna wrażliwość na bodźce dotykowe, wzrokowe, słuchowe oraz ruch

- nie lubi karuzeli (miewa mdłości), czasami tak samo reaguje na huśtawkę

- nie lubi głośnych dźwięków

- preferuje tylko określone smaki

- w ubraniach przeszkadzają mu metki, szwy, zbyt sztywne ubrania itp.

- jest nadmiernie pobudzone i aktywne.


2. Zbyt mała wrażliwość na stymulację sensoryczną
- lubi mocny dotyk, ucisk

- często i zbyt mocno dotyka inne osoby (co może wyglądać jak zachowanie agresywne)
- często się uderza i nie zauważa tego

- preferuje intensywne, długo trwające zabawy typu huśtanie, kręcenie

- lubi bardzo głośne dźwięki

- ma opóźnioną mowę


3. Zbyt wysoki lub zbyt niski poziom aktywności ruchowej

- jest nadmiernie ruchliwe (nie może usiedzieć w miejscu) lub przeciwnie ma tendencję do przebywania w jednym miejscu

- ma obniżone napięcie mięśniowe lub wady postawy,

- sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy


4. Trudności z koncentracją, impulsywność


5. Obniżone umiejętności ruchowe, problemy z koordynacją
- ma problemy z opanowaniem nowych aktywności fizycznych np. jazda na rowerze, pływanie

- czynności samoobsługowe wykonuje z trudem, powoli i niezdarnie

- preferuje znane aktywności i zabawy

- ma trudności z utrzymaniem równowagi


6. Opóźnienie rozwoju mowy, rozwoju ruchowego, a w wieku szkolnym trudności w nauce

7. Słaba organizacja zachowania
- dziecko jest nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża

- w nowym miejscu czuje się zagubione i potrzebuje dużo czasu na adaptację

- może być impulsywne lub łatwo się rozpraszać


8. Niskie poczucie własnej wartości

Nie u wszystkich dzieci przyczyną problemów w nauce, rozwoju lub zachowaniu jest zaburzona integracja sensoryczna. Natomiast jeśli występuje takie podejrzenie należy zgłosić się do uprawnionego terapeuty SI i przeprowadzić kompleksowe badania (diagnozę). Na podstawie diagnozy określane są sfery, które wymagają stymulacji i powstaje indywidualny plan terapii dziecka.


Jak przebiega terapia?
Terapia odbywa się poprzez zabawę, ale jest to jednocześnie ciężka praca. Podczas terapii dziecko jest zachęcane i kierowane do wykonywania aktywności, które będą wyzwalać i prowokować odpowiednie reakcje na bodźce sensoryczne. Wszystkie ćwiczenia są dostosowane do poziomu rozwojowego dziecka, a ich stopień trudności na każdym etapie terapii systematycznie wzrasta. Pod kierunkiem wykwalifikowanego terapeuty dziecko jest w stanie osiągnąć sukces, który byłby niemożliwy w całkowicie spontanicznej zabawie.

Dla dobra dziecka należy pamiętać, że zarówno diagnoza jak i terapia SI mogą być przeprowadzane tylko przez wykwalifikowanych terapeutów.
IN SENS
Gabinet Terapii
Dziecięcej

 
Wytworzył: brak danych, data: brak danych
Wprowadził: Barbara Mierzejewska, data: 08.07.2013 r., godz. 22.03
Ostatnia aktualizacja: Barbara Mierzejewska, data: 08.07.2013 r., godz. 22.05
Liczba odwiedzin: 793