-
Strona Główna  -  Rejestr zmian  -  Statystyka  -  Redakcja  -  
-
- -
Żłobek Miejski w Legionowie
ul. ppłk. E. Dietricha 1
05-120 Legionowo
tel. (0-22) 774-56-22
fax: (0-22) 784-11-35
e-mail: bajami@interia.pl
Zdrowo jemy
Dwujęzyczne dzieci Dwujęzyczne dzieci - Certyfikat Musical babies Certyfikat Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy Chrońmy dzieci Bezpieczny i Przyjazny Żłobek
Strona Główna

Poradnik

Witamina D

-
Wersja do drukudruk
Witamina D


Witamina D, nazywana często „słoneczną witaminą” jest związkiem, który może być syntetyzowany w skórze człowieka pod wpływem promieni słonecznych. Wpływ na jej wytwarzanie mają warunki pogodowe, pora roku i szerokość geograficzna. Wszystko bowiem zależy od odpowiedniego nasłonecznienia.

Badania1,2 pokazują, że ponad 50% niemowląt i aż 80% dzieci w wieku 1-3 lata ma niedobór witaminy D.

Na terenie Polski nasłonecznienie nie jest wystarczające przez cały rok. Najlepszym czasem na produkcję witaminy D przez syntezę skórną są miesiące od kwietnia do września, szczególnie w godzinach od 10 do 15. Produkcja witaminy D jest jednak efektywna tylko wtedy, jeśli nie stosuje się kremów z filtrami UV, co z kolei nie jest zalecane dla dzieci.

Dlaczego jest taka istotna?

Witamina D ma bardzo duże znaczenie dla rozwijającego się organizmu. Do momentu ukończenia 3. roku życia, dzieci potrzebują jej aż 18 razy więcej niż osoby dorosłe. Witamina ta wpływa m.in. na rozwój oraz budowę kości i zębów. Jej niedobór może prowadzić nawet do krzywicy. Poza tym witamina D jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego, nerwowego i mięśniowego.
Jaka jest zalecana ilość witaminy D?

Ilość witaminy D, którą powinny przyjmować dzieci w wieku 13-36 miesięcy wynosi 600 jednostek miary (j.m.) czyli 15 μg na dobę3. W przypadku noworodków i niemowląt jest to 400 j.m. czyli 10 μg na dobę3.
W jakich produktach spożywczych ją znajdziemy?

Wśród produktów spożywczych bogatych w witaminę D znajdują się ryby morskie oraz oleje rybne. W 100 gramach świeżego węgorza mieści się aż 30 μg witaminy. Dużą ilość tego składnika zawiera również śledź w oleju (20,2 μg/ 100g) i gotowany lub pieczony łosoś (15,5 μg/ 100 g). W mniejszych ilościach znajdziemy ją również w jajach i produktach mlecznych. W żółtku jajka jest jej około 0,19 μg/100 g, a w mleku krowim około 0,01 μg/ 100g.

Jeżeli karmisz swoje dziecko piersią, porozmawiaj z lekarzem o dodatkowej suplementacji. Pokarm naturalny zawiera niewielkie ilości tej witaminy. Natomiast jeżeli podajesz swojemu dziecku mleko modyfikowane, porozmawiaj z lekarzem, czy ilość witaminy D wypijanej z mlekiem jest wystarczająca dla Twojego malucha. Często ilość witaminy D pochodzącej z pożywienia nie jest wystarczająca dla dziecka. Stąd konieczność uzupełniania potrzebnej dawki za pomocą produktów spożywczych wzbogaconych oraz suplementacji.

Witamina D pochodząca z diety z reguły nie wystarcza. Dlatego też specjaliści zalecają suplementację tej witaminy przez cały rok. Można także uzupełniać potrzebną dawkę poprzez podawanie produktów wzbogaconych o ten składnik. Jeżeli chcesz zweryfikować, czy ilość witaminy D otrzymywanej za pomocą diety jest dla Twojego dziecka wystarczająca, porozmawiaj z lekarzem pediatrą lub lekarzem rodzinnym.

 
Wytworzył: brak danych, data: brak danych
Wprowadził: Barbara Mierzejewska, data: 11.08.2013 r., godz. 12.02
Ostatnia aktualizacja: Barbara Mierzejewska, data: 11.08.2013 r., godz. 12.02
Liczba odwiedzin: 624