-
Strona Główna  -  Rejestr zmian  -  Statystyka  -  Redakcja  -  
-
- -
Żłobek Miejski w Legionowie
ul. ppłk. E. Dietricha 1
05-120 Legionowo
tel./fax: (22) 774-56-22
e-mail: bajami@interia.pl
Zdrowo jemy
Dwujęzyczne dzieci Dwujęzyczne dzieci - Certyfikat Musical babies Certyfikat Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy Chrońmy dzieci Bezpieczny i Przyjazny Żłobek
Strona Główna

Poradnik

Co z tym cukrem?

-
Wersja do drukudruk
Co z tym cukrem?

Czym jest cukier?
Cukier to substancja otrzymywana zwykle z trzciny cukrowej. W Polsce powszechniej stosowany jest ten produkowany z buraków cukrowych. Dodawany jest do wielu rodzajów produktów spożywczych: napojów, soków, sosów (np. do keczupu) oraz oczywiście do słodyczy, czyli do żywności, która nie zawiera zbyt dużych ilości istotnych składników odżywczych. Proces produkcji i oczyszczanie cukru niszczy wszystkie zawarte w nim wartościowe składniki pokarmowe.

Inne formy cukru, stosowane w produktach spożywczych
Na rynku istnieje bardzo dużo wyrobów, które nie mają w swoim składzie cukru, ale inne jego formy, takie jak fruktoza, syrop glukozowy czy maltoza. Warto przed zakupem dokładnie czytać etykiety. Żywność, w której cukier kryje się pod inną postacią traktuj tak samo jak inne słodzone produkty, czyli ograniczaj jej spożycie.
A co ze słodzikami?
Używanie produktów ze słodzikiem nie jest dobrym sposobem na ograniczanie spożycia cukru. Słodziki to głównie sztucznie wytwarzanie substancje, najczęściej aspartam, które nie zawierają żadnych wartościowych składników odżywczych.
Ile cukru?
Ilość cukru dodawanego do syropów, słodyczy, napojów lub do posiłków przygotowywanych w domu nie powinna przekraczać 10% dobowego zapotrzebowania na energię. Dlatego np. dwuletnie dziecko o wadze 12 kg nie powinno spożywać dziennie więcej niż 4-5 małych łyżeczek cukru.
Aż 80% dzieci w wieku od 1. do 3. roku życia spożywa za dużo cukru1. Czym to grozi?
Zbyt duża ilość cukru w diecie dziecka, którego źródłem mogą być dosładzane potrawy i napoje przygotowywane w domu, a także podawane w nadmiarze soki i słodzone napoje oraz słodycze, przyczynia się do rozwoju próchnicy zębów, nadmiaru masy ciała, zaburzeń łaknienia oraz zaparć.
Badania2 pokazują, że dzieci spożywające znaczne ilości słodkich produktów jednocześnie jedzą mniejsze ilości produktów mlecznych, a także warzyw oraz produktów zbożowych zawierających cenny błonnik.
Jak eliminować cukier z diety dziecka?
Najlepszym sposobem na ograniczanie spożycia słodyczy jest zastępowanie ich równie atrakcyjnymi dla dzieci deserami w postaci świeżych lub suszonych owoców. Słodzone napoje lub herbatę z cukrem zastępujmy wodą z cytryną. Jeśli podajemy kakao, to wybierajmy tradycyjne i ograniczmy ilość cukru. Warto zrezygnować z gotowych produktów w proszku. Zamiast owocowego jogurtu ze sklepu, lepiej podać dziecku jogurt naturalny z dodatkiem świeżych owoców. Zdrowe odżywianie to nawyk, który warto wyrabiać od najmłodszych lat.

 
Wytworzył: brak danych, data: brak danych
Wprowadził: Barbara Mierzejewska, data: 11.08.2013 r., godz. 12.10
Ostatnia aktualizacja: Barbara Mierzejewska, data: 11.08.2013 r., godz. 12.10
Liczba odwiedzin: 594