-
Strona Główna  -  Rejestr zmian  -  Statystyka  -  Redakcja  -  
-
- -
Żłobek Miejski w Legionowie
ul. ppłk. E. Dietricha 1
05-120 Legionowo
tel./fax: (22) 774-56-22
e-mail: bajami@interia.pl
Zdrowo jemy
Dwujęzyczne dzieci Dwujęzyczne dzieci - Certyfikat Musical babies Certyfikat Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy Chrońmy dzieci Bezpieczny i Przyjazny Żłobek
Strona Główna

Poradnik

5 porcji warzyw każdego dnia

-
Wersja do drukudruk
5 porcji warzyw każdego dnia
Najczęściej popełniany błąd w żywieniu dzieci to jadłospis ubogi w warzywa, które są ważnym źródłem niezbędnych składników odżywczych. Powinny one stanowić stały składnik żywienia. Podając dziecku 5 porcji warzyw dziennie, zapewniasz mu dietę bogatą w składniki odżywcze i błonnik.



Co oznacza 1 porcja?
Dla dziecka w przedziale wiekowym 13-36 miesięcy jedna porcja warzyw to np.:
1 mały pomidor,
½ papryki,
szklanka gotowanego kalafiora lub gotowanej cukinii.

Warzywa możesz podawać dziecku na surowo (jako chrupiącą przekąskę, dodatek do kanapki lub surówkę) oraz gotowane w formie zupy, dodatku do ryżu lub kaszy. Masz do wyboru rozmaite rodzaje warzyw: warzywa liściaste, rośliny strączkowe, warzywa kapustne, korzeniowe i inne. Popularny jest również podział warzyw według kolorów: białe, żółte, zielone, pomarańczowe, czerwone. Korzystaj z tej różnorodności, bo każde warzywo zawiera różne, ale równie cenne i niezbędne składniki odżywcze.

Cenne warzywa

Witaminę C zawierają miedzy innymi warzywa takie jak: brokuły, papryka, kapusta, pomidory. Jedna z najważniejszych jej funkcji to przyspieszanie procesu gojenia się ran. Ułatwia także przyswajanie żelaza, pamiętaj zatem o łączeniu produktów zawierających witaminę C z pokarmem o dużej ilości żelaza (np. z mięsem lub jajami).
Istotnym składnikiem odżywczym występującym głównie w warzywach zielonych (natka pietruszki,brokuły, brukselka, sałata i szpinak) są foliany (m.in. kwas foliowy). Wpływają one korzystnie na system nerwowy i mózg, a także na samopoczucie. Wspomagają procesy krwiotwórcze, czyli powstawanie krwinek czerwonych.

Bogatym źródłem witaminy A, odpowiadającej między innymi za prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku, są warzywa żółte i pomarańczowe (marchew, dynia).

Bardzo ważnym pierwiastkiem w odżywianiu dzieci jest również żelazo. Bierze ono udział w transporcie tlenu do mózgu oraz w tworzeniu składników krwi. .Jego niedobór może prowadzić do anemii. Warzywa, które zawierają w swoim składzie żelazo to przede wszystkim buraki i zielona część pietruszki.
Potas to składnik pokarmowy, który odpowiada za regulację ciśnienia krwi, zmniejsza ryzyko zachorowania na kamicę nerkową. Spotykany jest w różnych rodzajach warzyw, głównie w burakach, brukwi, bakłażanach, cukinii, czosnku, pomidorach oraz w szpinaku.

Warzywa są również dobrym źródłem innych niezbędnych składników mineralnych: magnezu, manganu, molibdenu, wapnia, cynku i miedzi. Niestety obróbka termiczna warzyw zmniejsza ilość niektórych witamin i minerałów. Aby straty były niewielkie, zadbaj o odpowiednie przygotowywanie warzyw. Gotuj je w małej ilości wody, dbaj żeby się nie rozgotowały i podawaj dziecku do spożycia od razu po ugotowaniu. Pamiętaj, aby w sezonie letnim kupować świeże, lokalne warzywa. W okresie zimowym z powodzeniem zastąpią je mrożonki.

 
Wytworzył: brak danych, data: brak danych
Wprowadził: Barbara Mierzejewska, data: 15.10.2013 r., godz. 23.24
Ostatnia aktualizacja: Barbara Mierzejewska, data: 15.10.2013 r., godz. 23.24
Liczba odwiedzin: 562